Viktiga

Ektorps tandläkare
Att söka tandvård är oftast både dyrt och obehagligt, På grund av detta blir tidsintervallerna stora mellan besöken till tandvården. Ektorps tandläkare sträver efter att ge bästa möjliga tandvård till sina patienter genom bra och behaglig service som även passar just din ekonomi. Det är viktigt för oss att du känner dig trygg och blir väl omhändertagen. Vi på Ektorps tandläkare är stolta över våra professionella medarbetare.

kontakta oss
an image
Ektorps tandläkare klinik
Ektorpsvägen 4, 2tr                                131 47 Nacka                                 Ektorp Centrum

Email: info@ektorpstandlakare.se

Tel: (+46) 8-716 39 03
Mob: (+46)73-566 23 30

Behandlingar

an imageTandblekning

Tandblekning är generellt sätt ganska billig, säker metod och en effektiv kosmetisk behandling. Till skillnad ifrån en whithening tandkräm som t.ex. denevit som endast tar bort fläckar, gör en tandblekning faktiskt tänderna vita.

En typisk tandblekning varar 5-10 år beroende på om du t.ex. är snusare, rökare eller dricker rött vin, te eller kaffe. Användning av whitening tandkräm kan märkbart förlänga resultatet.

Saker som du måste känna till innan du bleker dina tänder:

Om du har tandfyllningar av komposit eller porslin, matchar de oftast den färg du tidigare har haft innan tandblekningen. Efter tandblekning blir tänderna vita, men fyllningarna, ändrar inte färg. Du kan behöva att byta ut dina fyllningar efter det du har blekt dina tänder. Detta gäller också porslinskronor och proteser.

Du bör ha lagat dina hål innan du börjar bleka dina tänder. Blekmedlet kan annars tränga sig in i håligheterna och skapa infektion och ilningar i tänderna. Resultatet blir också bättre om du tar bort eventuell tandsten innan tandblekning.

Du som har känsliga tänder eller har någon tandköttssjukdom skall undvika tandblekning. En del upplever extrem smärta när de gör tandbleknig eller när de får blekmedel på tandköttet.

Om du är gravid eller ammar, bör du också undvika tandblekning, då det inte finns några undersökningar om det är farligt eller inte.

Du kan bleka dina tänder genom att:

-få en tandläkarövervakad "ta hem blekning".

-att välja tandblekning som du endast kan göra hos tandläkaren såsom laser och power blekning.

Det är viktigt att känna till att inte alla blekningsmetoder ger samma resultat

an imageEndodonti

Endodonti diagnostiserar samt behandlar sjukdomar i tandens pulpa, och även komplikationer som uppstår som resultat utav en endodontisk behandling. Endodontisk behandling har som syfte att:

-Behålla pulpan levande(direkt samt indirekt överkappning)
-Behålla döda tänder
-Behålla tänder med periapikala förändringar

Endodontisk behandling används vid sjukdom i pulpan. Det som leder till sjukdom i pulpan är tex kariesangrepp eller trauma mot tänderna. Under en endodontisk behandling avlägsnar man den sjuka pulpan och bakterierna från alla tandkanaler, både på mekanisk samt kemisk väg, bearbetning utav kanalvägarna samt slutligen rotfyllning. En sjuk pulpa kan bli orsaken till sjukdomar tex i hjärta, leder, njurar samt annat. Man kan ofta observera efter lyckad endodontisk behandling lindring utav andra åkommor i nämnda områden. Bearbetning utav rotkanalerna är det viktigaste under endodontisk behandling.

an imageProtetik

Som professionella tandläkare skulle vi aldrig tillåta att våra patienter har synliga luckor i tandraden. Oavsett varför tänderna saknas, ersätter vi alltid dem med hjälp av moderna protetiska metoder.

Vi utför ALLA typer av protetiska konstruktioner - med hög kvalité och kort tillverkningstid. Kostnader och val av metod diskuteras under det första konsultationsbesöket då vi undersöker dina tänder och upprättar en behandlingsplan.

FASTA PROTESER dvs. kronor, broar, kron- och rotinlägg och konstruktioner på implantat anses vara bekvämast för patienten, de är enkla att använda och har ett naturligt och estetiskt utseende. Fördelen är att protesen cementeras fast med speciell cement så att du inte behöver ta ut protesen ur munnen.

AVTAGBARA PROTESER - eller metallbundna proteser - tillverkas i akryl och kan tas ut ur munnen för rengöring. De används när patienten inte kan få en bro (för få egna tänder). Metallbundna proteser är tillverkade av en speciell metallegering med klammerförankringar och krokar. Metalldelen är så pass tunn att den inte orsakar något besvär.

Vi vill påminna alla patienter som använder avtagbara proteser att de måste regöras regelbundet samt skölja munnen och massera tandköttet.

an imageKirurgi

Tandutdragning är en av de mest förekommande behandlingar. Läkeprocessen förflyter normalt utan problem, men en del av tandbenet försvinner alltid. Resultatet blir att tandbenet blir lägre och mindre brett än vad det var innan tandutdragningen. Dessutom påverkas tandköttets volym och form. Dessa förändringar kan uppkomma överallt i munnen, men den största ben- och tandköttsförändringen får man om man drar ut hörntanden.

Det är viktigt att behålla tandbenet intakt
Ofta efter en tandutdragning förlorar både tandbenet och tandköttet sin funktion och dess naturliga utseende. Tandläkaren kan ersätta den förlorade tanden med en protes, bro eller med ett implantat. Ibland är benförlusten så svår att ytterliggare kirurgi är nödvändigt innan den saknade tanden kan ersättas.

Styrd vävnadsrekonstruktion
En behandling där ett membran är placerad över det skadade tandbenet. Detta membran stimulerar nytt ben att växa.

Bentransplantation
En bentransplantation är en kirurgisk behandling som ersätter saknad ben med ben som tas ifrån patientens egen kropp. Transplantationen ersätter inte bara benet men hjälper också till att bygga upp det gamla.

Olika typer av ben
Det finns många olika typer av bentransplantat. En del transplantat kommer ifrån olika delar av patientens kropp tex. höft och haka. Övriga transplantat kommer ifrån donationer, syntetiska material samt djur.
På samma sätt finns det olika membran. En del membran är gjorda av syntetiskt material och måste tas bort senare.

Olika typer av bentransplantationer:

Sinus Lift
Lyfter sinus membranet, vilket gör det möjligt att sätta in implantat längst bak i överkäken.

Ridge-augmentation

Rekonstruktion av alveolarutskott
Det nedre alveolarutskottet är en nerv som ger känsel till nedre läppar och haka. Ibland får nerven flyttas för att ge plats åt implantat i nedre käken.

an imageEstetisk tandvård/Kosmetisk tandvård

Ett vackert leende utstrålar självsäkerhet, välmående, hälsa och ungdomlighet. Ett strålande leende och vita tänder säger mycket om dig som person innan du ens hunnit säga ett ord. Det kommunicerar omedelbart att du bryr dig om dig själv och hur du ser ut, att du är välmående och vänlig. Vita tänder och ett bländande leende kommer att ge dig fantastiska fördelar både i privatlivet såväl som i yrkeslivet.

Intresset för vackra tänder kan gå så långt tillbaka i tiden som 4 000 år sedan.
Egyptierna började använda tandkräm. Dessutom har man även hittat implantat på en gammal mumie.

Barberaren var en av de första att "bleka tänder". Detta gjordes genom att använda en fil. Visst blev tänderna för tillfället vitare, men tänderna blev snabbt missfärgade, eftersom de då saknade skydd.

Dock är friska, vita och symetriska tänder idealet.

Flertalet människor vill ändra sitt leende. Tänderna kan t ex vara missfärgade, krokiga eller kanske har för stort mellanrum mellan framtänderna. Andra vill rätta till sina tänder som har blivit missfärgade, kantstötta eller nedslitna.

Kosmetisk tandvård (estetisk tandvård) är en konstart och en vetenskap för att skapa ett nytt vackert leende. Använd därför alltid en tandläkare som har kosmetisk tandvård som specialitet.

Idag finns det ett flertal metoder för att göra dina tänder vackrare

an imagePeriodontologi

Periodontologi (parodontit - tandlossningssjukdom) är den specialitet inom tandvård som omfattar diagnostisering och behandling av sjukdomar i tändernas fäste. Parodontit betyder ingenting annat än att tändernas stödjevävnader, som håller tänder fast i tandhålor, är sjukligt förändrade. Det är inte alltid möjligt att hitta orsaken till parodontit hos en patient eftersom sjukdomen kan orsakas av olika faktorer. De vanligaste är: dålig munhygien, nedsatt immunologiskt försvar, genetiska faktorer, långvarig stress och rökning.

Hur uppkommer skador på tandköttet?
Bakterier som finns på tänder i form av bakteriebeläggning samlas mellan tanden och tandköttet. Beläggningen blir allt hårdare och övergår i tandsten som inte längre kan borstas bort med en tandborste.

Tandsten bör avlägsnas av en tandläkare så fort som möjligt. Om man inte gör det, kommer tandstenen att skada tandköttet samt rothinnan och själva benvävnaden. Detta kan leda till inflammation som kallas för tandköttsinflammation. Symptom är smärta, rodnad, svullnad och blödningar i tandköttet, speciellt vid tandborstning.

Nästa allvarligare skede, som är ett direkt resultat av tandköttsinflammation är inflammation i tändernas fäste. Inflammation i tändernas fäste betyder att även djupt liggande vävnader som stödjer tänder och håller fast i tandhålorna, har angripits. Denna inflammation kan leda till tandlossning.

Sjukdomar i tändernas fäste är oftast kroniska processer som kräver att patienten följer läkarens rekommendationer under en längre tid. Tack vare nya tekniska rön kan de numera behandlas med framgång.

Behandlingen går ut på att patienten regelbundet borstar tänder och rengör munnen. Medan tandläkaren avlägsnar tandstenen och beläggningar på tänder, gör kirurgiskt ingrepp i tändernas stödjevävnader, fixerar tänder t ex med en stålbåge och behandlar inflammationen med läkemedel.

Dessutom kan vi idag återskapa skadad benvävnad med hjälp av naturliga eller syntetiska regenerationspreparat.

OM DU UPPTÄCKER NÅGON MINSTA FÖRÄNDRINGAR I TANDKÖTTET, KONTAKTA OSS OMGÅENDE.VI HJÄLPER DIG ATT LÖSA PROBLEMET PÅ ETT SMÄRTFRITT, EFFEKTIVT OCH SNABBT SÄTT !