08-716 39 03 Ring nu

Behandlingar

service

Periodontologi

Periodontologi (parodontit - tandlossningssjukdom) är den specialitet inom tandvård som omfattar diagnostisering och behandling av sjukdomar i tändernas fäste. Parodontit betyder ingenting annat än att tändernas stödjevävnader, som håller tänder fast i tandhålor, är sjukligt förändrade. Det är inte alltid möjligt att hitta orsaken till parodontit hos en patient eftersom sjukdomen kan orsakas av olika faktorer. De vanligaste är: dålig munhygien, nedsatt immunologiskt försvar, genetiska faktorer, långvarig stress och rökning.

Hur uppkommer skador på tandköttet?

Bakterier som finns på tänder i form av bakteriebeläggning samlas mellan tanden och tandköttet. Beläggningen blir allt hårdare och övergår i tandsten som inte längre kan borstas bort med en tandborste. Tandsten bör avlägsnas av en tandläkare så fort som möjligt. Om man inte gör det, kommer tandstenen att skada tandköttet samt rothinnan och själva benvävnaden. Detta kan leda till inflammation som kallas för tandköttsinflammation. Symptom är smärta, rodnad, svullnad och blödningar i tandköttet, speciellt vid tandborstning. Nästa allvarligare skede, som är ett direkt resultat av tandköttsinflammation är inflammation i tändernas fäste.

Inflammation i tändernas fäste betyder att även djupt liggande vävnader som stödjer tänder och håller fast i tandhålorna, har angripits. Denna inflammation kan leda till tandlossning. Sjukdomar i tändernas fäste är oftast kroniska processer som kräver att patienten följer läkarens rekommendationer under en längre tid. Tack vare nya tekniska rön kan de numera behandlas med framgång. Behandlingen går ut på att patienten regelbundet borstar tänder och rengör munnen. Medan tandläkaren avlägsnar tandstenen och beläggningar på tänder, gör kirurgiskt ingrepp i tändernas stödjevävnader, fixerar tänder t ex med en stålbåge och behandlar inflammationen med läkemedel. Dessutom kan vi idag återskapa skadad benvävnad med hjälp av naturliga eller syntetiska regenerationspreparat.